Kajian Soal Selidik: Contoh dan Penerangan
Objektif : Tujuan soal selidik ini dijalankan adalah untuk : – meramal tabiat pengguna. – mengukur tahap kesedaran serta kesediaan pembeli menerima produk baru. – mengetahui jenis ikan yang di gemari. – menerima cadangan atau komen dari pembeli. – mempromosikan jenama. – langkah awal dalam meneroka pasaran. Kaedah : Sebanyak 1500 borang soal selidik telah diedarkan secara rawak di pelbagai tempat.
1. Kelas English Dewasa/Kerja & Tuition MUET/iELTs - RM69 shj!
2. Servis Proofread & Terjemahan Malay - B.Inggeris (Jurnal, Abstrak, Buku, etc)
3. Rewrite Tesis & Artikel / Transkripsi Audio/Video > Text/Subtitle
>> http://www.MyCambridge.blogspot.my @ emel : my_cambridge@yahoo.com
Di dalam borang ini kami telah menggunakan skala "Sangat Bersetuju", "Bersetuju", "Natural", "Tidak Bersetuju" dan "Sangat Tidak Bersetuju" bagi mengukur tahap kesedaran serta kesediaan pembeli untuk menerima produk baru. Kami telah mengklasifikasikan "Sangat Bersetuju" dan "Bersetuju" sebagai indikator pasaran sedia ada. Bagi "Natural" pula, kami klasifikasikan sebagai pasaran yang boleh di teroka. Klasifikasi bagi " Tidak Bersetuju" dan "Sangat Tidak Bersetuju" pula adalah sebagai pasaran yang memerlukan masa untuk di teroka. Bagi meramalkan tabiat pembeli, responden bebas memilih lebih dari satu pilihan atau menyatakan sendiri pernyataan yang paling tepat dengan mereka.
Soal selidik merupakan satu set soalan atau item dalam bentuk tulisan. Ia merupakan satu alat yang dibentuk secara khusus untuk mengumpul maklumat bagi tujuan analisis yang dapat menjawab persoalan kajian. Bidang perniagaan dan bidang pendidikan merupakan dua bidang yang kerap menggunakan borang soal selidik ini dengan kerap.
Individu yang membina borang soal selidik ini perlulah berpengetahuan luas agar soalan yang dibina adalah wajar, boleh dipercayai dan tidak dipengaruhi emosi. Menurut Gillham (2000), terdapat beberapa sebab mengapa borang soal selidik menjadi pilihan kebanyakkan pengkaji : Kos membina borang selidik yang murah dan masa yang diperuntukkan singkat. Pengkaji boleh memperolehi data atau maklumat dari jumlah responden yang lebih ramai dan cepat.
Responden boleh memilih tempat dan masa yang mereka mahukan bagi melengkapkan borang soal selidik yang diberikan. Soalan tertutup lebih mudah kerana keseragaman jawapan responden dan ia lebih mudah untuk dianalisis. Kemungkinan wujud responden tiada nama. Pengkaji boleh mengenal pasti responden yang tiada nama itu dengan mengenal pasti kepada siapa pengkaji menghantar borang soal selidiknya. Maklumat prasangka yang kurang berbanding temuramah. Hal ini kerana, adakalanya penemuramah akan salah tafsir maklumat yang diberikan oleh responden Namun, pengumpulan data menggunakan borang soal selidik juga mempunyai kelemahannya.
Antara kelemahan borang soal selidik ialah :
Tidak semua responden yang mahu melengkapkan borang soal selidik. Borang soal selidik yang terlalu panjang adalah amat bahaya. Gillham (2000) menyarankan supaya borang soal selidik dibina antara 4 hingga 6 muka surat sahaja. Sesetengah individu lebih gemar menggunakan bahasa komunikasi berbanding dengan menulis perkataan. Kemungkinan responden menjawab soalan dengan sambil lewa, memberi jawapan yang kurang tepat atau mengelirukan.
Dibawah ini contoh dan saranan kajian soal selidik oleh Pejabat Hal Ehwal Korporat UTM:
KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN UTM TAHUN 2017 / CUSTOMER SATISFACTION INDEX UTM 2017
Sukacita dimaklumkan Pejabat Hal Ehwal Korporat (HEK), UTM telah dipertanggungjawabkan untuk membangunkan satu standard indikator untuk mengukur tahap kepuasan pelanggan universiti terhadap perkhidmatan yang diberikan oleh Pusat Tanggungjawab (PTJ) dan fakulti dalam UTM. Kajian ini adalah penting bagi mempertingkatkan lagi sistem penyampaian awam yang berkesan dalam membina kepercayaan pelanggan dan seterusnya mencapai sasaran Universiti dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan.
Mohon YBhg Prof/Saudara meluangkan sedikit masa untuk menjawab kajian ini di pautan di bawah. Kaji selidik ini boleh dibuat berulang kali untuk menilai PTJ/Fakulti yang berlainan (boleh menilai lebih daripada satu PTJ /unit yang Y. Bhg Prof / saudara pernah berurusan).
terjemah kajian soal selidik analisis terjemah kajian soal selidik apa itu terjemah kajian soal selidik am terjemah kajian soal selidik bahasa melayu terjemah kajian soal selidik berita terjemah kajian soal selidik bengkel terjemah kajian soal selidik bentuk terjemah kajian soal selidik borang terjemah kajian soal selidik contoh terjemah kajian soal selidik contoh analisis terjemah kajian soal selidik contoh dapatan terjemah kajian soal selidik contoh laporan terjemah kajian soal selidik contoh metodologi terjemah kajian soal selidik contoh instrumen terjemah kajian soal selidik contoh kaedah terjemah kajian soal selidik cara terjemah kajian soal selidik contoh borang contoh soalan soal selidik contoh soal selidik terjemah kajian soal selidik dalam bahasa melayu terjemah kajian soal selidik definisi terjemah kajian soal selidik dijalankan terjemah kajian soal selidik dapatan terjemah kajian soal selidik di sekolah terjemah kajian soal selidik domestik terjemah kajian soal selidik di sekolah untuk guru terjemah kajian soal selidik ekopelancongan terjemah kajian soal selidik form terjemah kajian soal selidik huraian kaedah terjemah kajian soal selidik instrumen terjemah kajian soal selidik indeks perpaduan di sekolah terjemah kajian soal selidik jawapan terjemah kajian soal selidik jawab terjemah kajian soal selidik kuiz terjemah kajian soal selidik kajian terjemah kajian soal selidik kuantitatif terjemah kajian soal selidik kualitatif terjemah kajian soal selidik kerja kaedah terjemah kajian soal selidik laporan terjemah kajian soal selidik latihan terjemah kajian soal selidik langkah kerja kaedah terjemah kajian soal selidik metodologi contoh soal selidik kajian tinjauan contoh soalan soal selidik kajian terjemah kajian soal selidik online terjemah kajian soal selidik objektif
|
No comments:
Post a Comment